Skočit na obsah

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl & Clear Sky & Call of Pripyat Vokr.com

Koupit hru

Anketa

Sponzor

  • Xzone.cz - herní e-shop

Vokr.com

  • Vokr.com - Czech game page | Mnoho fan stránek a spousta dalšího
  • Fan stránky RTS hry Cossacks a Cossacks 2 v ČR a SR
  • crysis.vokr.com | web o hře Crysis
  • CNCczech.com | Vokr.com
  • The Sims | Vokr.com
  • Prey | Vokr.com
  • Unreal Tournament 3 | Vokr.com
  • Armed Assault Fan Page
  • Half-Life 2 | Vokr.com

Odkazy

  • S.T.A.L.K.E.R. Top 100 Files, Cheats, News, Mods, Links
  • ABCgames.cz
  • Stalkergame.cz - první česká S.T.A.L.K.E.R. fansite
  • Stalker Scorpions.cz
  • RPG Vault

Naše ikona

  • S.T.A.L.K.E.R. | Vokr.com

Statistika

  • TOPlist
Xzone

Český návod

S.T.A.L.K.E.R.

Tento návod je psán pro českou verzi hry s patchem na verzi 1.0.0.1. Veškerá práva vyhrazena. Bez souhlasu autora nesmíte článek ani jeho část kopírovat. Zaobírám se pouze hlavní dějovou linií, na vedlejší questy fakt nemám náladu ani čas. Krom toho, kdo si je má pamatovat. Slibuji ale, že do budoucna se tady snad ocitnou.

PRAKTICKÉ RADY DO ŽIVOTA

Používejte lékárničky a obvazy. Kontrolujte hladinu radiace a pomocí antiradiačních drog a vodky jí udržujte na uzdě. Nezapomínejte na výdrž a na hlad. Veškerého lékařského materiálu je ve hře dostatek, to ale neznamená, že s ním budete plýtvat. Na menší škrábnutí neplýtvejte velkou lékárnu, stačí malý obvaz. Pokud se v pravém dolním rohu objeví ikonka kapky, vězte, že krvácíte a obvaz použít musíte. Poznáte to i podle krvavých stop, které zanecháváte na zdech a na zemi.

Miřte na hlavu. Většina vojáků i stalkerů používá neprůstřelné vesty, které normální náboje jen obtížně překonávají. Střílejte po krátkých dávkách nebo jednotlivých nábojích, nezapomínejte přebíjet, jak často to jen jde, a kontrolujte stav zbraně. Čím déle používanější, tím se zvyšuje intenzita poruchovosti a zasekávání zásobníků. Pistole jsou velmi slabé, s výjimkou Colt 1911 (ve hře se jmenuje Kora – 919) se jejich použití nevyplatí. Na začátku hry je nejvhodnější sehnat samopal Heckler MP5 (Viper 5), jehož ideální poměr „cena/průrazná síla/kapacita zásobníku/zpětný ráz/poruchovost/přesnost“ je ideální.

V pozdější fázi hry přejděte na silnější kalibr – útočné pušky. První, se kterou se setkáte, je klasika žánru – AK-74 v mnoha úpravách – krátká hlaveň, kónická delší hlaveň, sklápěcí pažba, dřevěná pažba, verze SU s tlumičem a kolimátorem, verze pro speciální jednotky ruské armády Spetznatz – Abakan, na který si můžete namontovat puškohled apod. Tyto zbraně najdete všude, nejsou ale moc spolehlivé a s přesností to taky nepřehánějí.

Mezi kvalitnější pušky dozajista patří také IL-86, známý Enfield z Iráku. Je vybaven integrovaným puškohledem a je poměrně přesný a silný. Poruchovost je ale poměrně vysoká. Mým favoritem se stala puška Tunder 14 vybavená podvěsným granátometem. Kapacita zásobníku sice není ideální (20 nábojů), její síla je tomu ale úměrná. Další vhodnou volbou je Heckler G 36 (ve hře G 37), který má také optiku, ale je velmi silný. Nevýhodou je poruchovost a silný zpětný ráz.

Často ukládejte, v tomto nejste nijak limitováni a smrt číhá na každém kroku. Může přijít nečekaně a hrozí mnoha způsoby – stalker, voják, mutant, mina, radiace, hlad...

Nedělejte si nepřátele, pokud to nebude nutné. Na nikoho zbytečně neútočte, pokud se k vám nechová nepřátelsky. Dokonce ani zmutovaní psi na vás neútočí pokaždé.

NÁVOD

Po videu, jež nás uvede do hry si promluvte se Sidorovičem. Vysvětlí vám, jak funguje PDA, mapa a radar. Při další komunikaci vám sdělí první úkol – sehnat flashdisk od stalkera Šikuly. Vyjděte ven a skrz tábor stalkerů si běžte popovídat s Wolfem, který je v zeleném obleku a stojí u baráku se žebříkem (je na mapě). Po komunikaci s ním zjistíte, že Lišáka zajala skupina banditů a drží ho pár set metrů dál na polorozpadlém statku. Váš úkol bude pomoci skupině tří stalkerů, kteří se ho vydali zachránit. Jestli si chcete rychle sehnat nějakou tu silnější zbraň, než jen pistole, dejte se doprava po silnici. Po pár vteřinách uvidíte v dálce 2-3 ruské vojáky. Párkrát na ně vystřelte. Vydají se za vámi, čímž vlastně vlezou do pasti. Vraťte se zpět do tábora a čekejte, až Rusové přiběhnou a nechají se zabít. Pak jen posbírejte akáčka a jděte na pomoc Šikulovi. Vydejte se směrem k němu, cestou potkáte vaše parťáky. Spolu s nimi zaútočte na statek – je zde zhruba osm mužů vybavených pistolemi a upilovanými brokovnicemi. V přízemí v nejvzdálenějším baráku najdete skrčeného Šikulu, který vám ochotně vydá onen flashdisk. Po jeho získání se vraťte zpět k obchodníkovi do sklepa, který vám dá 1500 rublů. Zeptejte se ho na „zajímavou práci“.

Pošle vás získat vojenské materiály z bývalého výzkumného prostoru Agroprom, nyní obývaném ruskými vojáky. Cest vede několik, popíšu základní dvě: buďto podplatíte vojáky u rozpadlého mostu (nebo je zabijete), nebo můžete projít tunelem nalevo od mostu. Pozor, číhá v něm anomálie. Musíte přesně vystihnout okamžik, kdy anomálie poklesla a proběhnout tunelem. Jiný způsob je jít napravo od mostu a přelézt násep. Zde ale hrozí riziko vysoké radioaktivity.

Po proniknutí touto oblastí nás rádiem kontaktuje Sidorovič a prosí o pomoc stalkerovi, kterého napadli mutanti a zahnali ho do rozpadlého baráku kousek od vás. Vydejte se k němu (podle mapy), najdete ho uvnitř. Je raněný, chce od vás lékárničku. Po jeho uzdravení vás napadne skupina asi osmi albínských psů, kteří by vám neměli dělat přílišné potíže. Promluvte si s ním. Řekne vám o jeho kamarádu Šedivákovi, který se nachází na Smetišti severně od vás. Ten má informace o tajemném Střelci, jehož zabití je náš hlavní herní úkol. Vydejte se tím směrem. Cestu vám budou znepříjemňovat jednotliví bandité, kteři už mohou být vybaveni skvělým Viper 5 samopalem, tak jim ho seberte.

Po přechodu do lokace Smetiště ihned zastřelte tři bandity, kteří se chystají popravit jednoho stalkera. Poděkuje vám a poprosí vás o pomoc při uhájení starého parkoviště, na které neustále bandité útočí. Nejlepší strategie na obranu je jít ihned do přední části parkoviště a nic nečekající přicházející bandity postřílet ze samopalu. Pokud jste rychlí a míříte na hlavu, ani nestihnou vytáhnout zbraň. Někteří mají zajímavé zbraně, u jednoho jsem dokonce našel Viper 5 s tlumičem. Poté, co všechny postřílíte se vydejte na konec parkoviště, odkuď jste přišli a promluvte si s Běsem, jenž velí okolním stalkerům. Dá vám nějaké peníze a upřesní Šedivákovu lokaci.

Po uhájení parkoviště se vydejte dál ke smetišti, kde vás na první pohled upoutá velká polorozbořená hala – nádraží. Uvnitř nádraží (jděte z pravé strany) se nachází Šedivák, ale je obklíčen bandity. Nedjřív použijte lékárničku na jeho postřeleného kamaráda a pak zaútočte. Banditů je celkem sedm, ale téměř všichni jsou vybaveni automaty. Po jejich likvidaci vám Šedivák sdělí, že o Střelci moc neví, ale jeho kamarád Krtek by mohl vědět víc. Nalézá se u budovy Agropromu, kam máme tak jako tak namířeno. Vydejte se tedy tím směrem. Po přechodu do lokace Agroprom vás poprosí o pomoc jiný stalker. Říká, že jeho druhy napadla vojenská jednotka. Vydejte se za ním a pomožte jeho kolegům zhatit pár ruských životů. Zde narazíte na Krtka, který vám poděkuje, nicméně pro vás má ještě jeden úkol. Vydejte se za ním, až dojdete k otevřenému kanálu. Skočte do něj, vystřílejte okolo deseti banditů, co se v prvních třech místnostech (zatím nechodťe dolů po schodech, pouze v případě, že jste vystříleli horní patro a neobjevil se nápis „vrať se pro odměnu) schovávají, a vraťte se ke Krtkovi. Dá vám nějaké peníze a řekne, že v tom podzemí našel Střelcovo doupě.

Vraťte se tedy do podzemí a hledejte. Víceméně nelze zabloudit. Dejte si pozor na radiaci, pár anomálií, ruské vojáky a v neposlední řadě na mutanta, který útočí na vaší psychiku a strhává váš zaměřovač dolů. Je poměrně těžké ho zabít a dá to dost práce. Je možné, že ho za celou hru nepotkáte ani jednou, což bude jedině váš přínos. Střelcovo doupě se nachází úplně vespod podzemí. Ve zdi vás najednou upoutá kruhový otvor, (nejspíš větrací šachta) ze kterého stoupá kamsi do neznáma žebřík. Vylezte nahoru, a jste u Střelce doma.Zde za nástěnnou mapou najdete flashdisk s informacemi o jeho dalším pohybu. O kousek dále najdete skrýš jeho kamarádů Ducha a Tesáka (touto dobou již oba zesnulí).

Po nalezení obou skrýší se vydejte nahoru na povrch, nejlepší vyústění vede rovnou do Agropromu. Zde se prostřílejte přes desítky vojáků (v noci jich tam je sotva polovina) a ve třetím patře seberte dokumenty. Nacházejí se v kufříku pod stolem, na jehož desce jsou papíry, o kterých jsem si původně myslel, že to jsou ony dokumenty. Utečte ze základny (nejlépe zase podzemím) a vydejte se nikoliv k Sidorovičovi, ale na základnu polovojenské frakce Povinnost. Nechají vás projít, jelikož je o vašem příchodu Sidorovič informoval. Projděte se městečkem, zeptejte se některého z vojáků na cestu k baru u 100 radů. Tam předejte informace překupníkovi, který je zároveň barman. Dá vám nějaké ty prašule a další úkol. Tím je získání cenných informací z laboratoře X18.

Do laboratoře se nedostanete jen tak, jelikož je zapečetěná dvěma klíči. Jeden vám Barman dá, ale druhý má oblastní velitel banditů Borov ve své základně. Vydejte se na základnu, cestou si dejte pozor na rozsáhlé elektrické anomálie a vlezte do tunelu. První odbočka vlevo a jste na základně. Vydejte se jedinou možnou cestou, dokud nedojdete k bráně. Zde již čekají nic netušící bandité, směle do nich. Promotejte se chodbami (přímá cesta vede cihlovým barákem vedoucím podél silnice) a prostřílejte si cestu ke kapitánovi. Ve svém psacím stole má onen klíč. Ze základny utečte třeba dlouhou chodbou vedoucí kus nadzemí. Poté, co z ní vyskočíte na vás o kousek dál číhá silueta oné podzemní laboratoře. Je hlídána pár bandity, tudíž žádný problém. Ve sklepě najdete obrovské trezorové dveře, které otevřete vašimi klíči.

Po načtení další lokace zjistíte, že tahle hra je i trošku hororová. Samovolně začnou létat kbelíky, židle, monitory a budou na vás padat. Na svědomí to má takové malé jiskřící stvoření, které poletuje po okolí a vypadá jako nějaká anomálie. Zkuste do něj párkrát střelit a je po problémech. Jiný problém jsou ale dveře s číselným kódem. Sice vám můžu prozradit, že kód je 1243, ale moc vám to nepomůže, protože stejně musíte najít mrtvého vědce, který má tuto kombinaci u sebe. Po otevření těchto dveří musíte najít ještě jednoho vědce, který ve svém oranžovém obleku schovává druhou kombinaci k druhým dveřím, za kterými se skrývá náš cíl – dokumenty.

Po otevření druhých dveří se na vás budou valit plameny, které má na svědomí další létající neviditelný mužíček. Nejdřív seberte dokumenty, které se nacházejí v patře a pak jiskřáka počastujte pár dávkami olova. Omdlíte, následuje sen...

Po probuzení ze snu se musíte dostat z laboratoře a vrátit k Barmanovi i s ukořistěnými dokumenty. Problém je v tom, že laboratoř obsadili Rusové. Probijte se zpět na povrch zemský, kde vás pomocí rádia Barman informuje o další jobovce; Rusové obsadili cestu k jeho baru, tudíž se musíte vydat po staré jižní cestě. Dejte si pozor při přechodu přes nejbližší most, je silně zamořen radiací. Cestou na vás mohou zaútočit psycho-psi, flaksy a pár jiných mutantů, třeba divoký prasokůň, nebo co to vůbec je. Přechodem do další lokace zjistíte, že jste vlastně v Kordonu, kde jste začali. Projděte pod oním rozbořeným mostem (nebo vystřílejte vojáky, viz výše) a spěchejte přes Smetiště do jeho baru.

Po odevzdání dokumentů vám Barman svěří další úkol. Zjistil, že Duch, člen Střelcovy skupiny pracuje s vědci na březích Jantarového jezera (žádné jsem v průběhu hry neviděl). To se hodí, jelikož tam máme namířeno tak jako tak pro dokumenty z laboratoře X 16. Vydejte se severně skrz základnu Povinnosti a dostanete se do opuštěné části městečka, jež mají v merku bandité. Střílejte je, ničte je, až se dostanete k sestřelenému vrtulníku Mi-17. Okolo něj se zoufale brání pár vědců, jež se snaží bandité zastřelit. Pomožte vědcům a nechte se zavést k jejich šéfovi Grulovovi. Pokud mu slíbíte bezpečný průchod k jeho základně u jezera, odmění se vám informacemi. Cesta je to jednoduchá, vědec vždy stojí se svojí pistolí opodál a nechá vás, abyste vyčistili cestu. Akorát si dejte pozor v tunelu, kde jsou vám již známé ohnivé anomálie z laboratoře X18.

Po úspěšném přechodu do jezerní lokace spěchejte do laboratoře, kterou uvidíte již zdálky; betonem obklopená kruhová budova s heliportem na střeše. Vlezte dovnitř (taky si tam připadáte tak v bezpečí?) a promluvte si s vědcem, co stojí za okýnkem. Poděkuje vám za záchranu svého druha a nabídne vám práci. Pokud doprovodíte vědce Grulova při jeho výzkumu, věnuje vám skvělý protiradiační vědecký oblek.

Běžte spolu s vědcem na průzkum a snažte se ho všemožně chránit. Zombie, neboli nový nepřítel jsou odolné a nebezpečné. Jedná se o stalkery, vojáky i bandity, kteří podlehli psi-útoku vycházejícímu z nitra laboratoře X16. Po ukončení výzkumu se vraťte do základny vědců (pokud Grulova zabijí, je to jedno, oblek dostanete taky). Dostanete oblek a speciální masku, která vás chrání proti vlnám, které by vám jinak poškodily mozek a proměnily v zombie.

Běžte na sever od základy k sestřelenému vrtulníku. Zde najdete ostatky vědce, který se spolu s Duchem vypravil dovnitř do laboratoře, ale zahynul na zpáteční cestě. Vydejte se směrem ke komplexu. Jděte podél plotu až narazíte na otevřenou bránu. Jsou zde desítky zombíků doprovázeni snorky, což je pozdější fáze mutace vojáka s plynovou maskou. Vejděte dovnitř. Od minulé laboratoře se tato liší tím, že byla otevřená, tudíž se v ní může nacházet ledasco, podle čehož to taky vypadá. Desítky zombíků, snorků, dokonce i pár upírů. Slezte dolů po dlouhém žebříku. Váš úkol je vypnout stroj na vytváření nebezpečných psi-emisí. Jedná se o vysoký válcovitý stroj, který se vypíná na čtyřech místech. Jste omezeni časovým limitem, tak spěchejte. První páka se nachází v úrovni spodku žebříku, každá další o patro výš, tudíž byste neměli bloudit. Po vypnutí stroje se vydejte podle šipky hledat Ducha. Na konci něčeho, co vypadá jako cely pro testovací zvířata (lidi?) na vás bude čekat druhý psycho-zombie. Pokuste se na něj nedívat, ale střílet jak jen to jde. Vhodné je použití granátů. Po jeho zabití si prohlédněte tělo Ducha, který leží na zemi u předposlední cely. Má na sobě skvělý stalkerský oblek, který nezapomeňte vzít s sebou, stejně jako dokumenty o této laboratoři. Vzhůru zpět k vědcům!

Nebude to tak snadné, musíte totiž jinudy. V poslední cele vpravo je díra v zemi, kterou se dostanete do tunelu obývaného snorky, psychoprasaty a zombie. Cesta je přímočará, nemůžete zabloudit. Po výstupu na povrch se nelekněte ruských helikoptér ostřelujících laboratoř. Pomáhají vám, jelikož je zavolali vědci. Vraťte se k nim, dostanete zaslouženou odměnu a pošlou vás k Barmanovi.

Barman bude nadšený z vašich informací. Pošle vás do poslední laboratoře nesoucí označení X16. Nachází se poblíž městečka Pripjať, hned vedle elektrárny...

Jděte podle šipky skrz základnu Povinnosti na sever. Po čase narazíte na Bariéru, neboli místo, které střeží vojáci z frakce Svoboda. Neustále je napadají žoldáci z frakce Monolit, což jsou úplní maniaci posedlí Strojem času a silou Zóny. Pomožte Svobodě a oberte mrtvé vojáky o skvělé zbraně. Nyní budete muset projít buďto Červeným lesem, který je plný pseudopsů a hrozí v něm pád hry (i verze s nejnovějším patchem, kde by měla být tato chyba opravena), nebo přes hlavní silnici, která je silně radioaktivní a obsazená vojáky. Já si po zkušenostech s pády hry vybral druhou cestu. Po likvidaci všech vojáků se dostanete až ke komplexu na kopci, kterému dominují vysoké stožáry sršící blesky. Otočte se zády k nim a vlezte do tunelu. Neustále budete pod vlivem psi-emisí, které vás doslova zfetují. Ze zabitých nepřátel budou vylézat duchové a budete vidět žlutě. Proto spěchejte co nejrychleji dovnitř. Ihned po přechodu do další lokace emise přestanou účinkovat.

Úkol v laboratoři je jednoduchý, vypnout tento stroj na výrobu emisí. Po jeho vypnutí bude cesta do města Pripjať a k Černobylu volná. V laboratoři víceméně nemůžete bloudit. Na konci stlačte páku, posléze ztratíte vědomí, následuje další sen...

Po probuzení se vydejte na čerstvý vzduch. Laboratoř je plná vojáků, tak jim dejte co proto. Až vylezete, máte před sebou důležité rozhodnutí:

  • Vydat se do elektrárny najít stroj na plnění přání, o kterém vyprávěl Barman. Tím pádem hru dokončíte jedním z pěti špatných způsobů, při kterých zemřete.
  • Vydat se na místo, kde jste zachránili stalkera před albínskými psi (kus za mostem). Dokončíte hru jedním ze dvou dobrých způsobů.

1.) Pokud jste zvolili první možnost, pokračujte podle šipky nahoru do kopce a odsuď do Pripjatě. Tam na vás budou čekat kamarádi stalkeři v dokonalých exoskeletech. Následujte je, pomáhejte jim, oni se vám odvděčí tím, že vás provedou skoro celou Pripjatí. Stačí jít podle šipky a vyhýbat se odstřelovačům. Po průlezu tmavého tunelu uvidíte hotel, který je důležitý pro dobré konce. Po krátkém videu se objevíte u elektrárny.

Utíkejte směrem k ní, střílejte desítky vojáků, co vás chtějí vidět na zemi a pokračujte podél bílé budovy. Běžte co nejblíže u zdi, pak na vás nebudou moci střílet vrtulníky. Až uvidíte pootevřená vrata, vtrhněte dovnitř. Na toto máte 6 minut, pak zemřete vinou radiace. Vevnitř se moc bloudit nedá. V hlavě uslyšíte hlas stroje na plnění přání, jak vás láká k sobě. Dejte si pozor na po zuby ozbrojené vojáky a propližte se nahoru po schodech až do sarkofágu. Zde vylezte po žebříku nahoru a vydejte se doprava po železném nosníku. Doskákejte až k plniči a přejte si něco:

  • a) Pokud se vaše reputace pohybuje okolo 1000, budete si přát, aby Zóna zmizela. Zmizí, ale vy oslepnete.
  • b) Pokud máte více jak 50 000 rublů, budete si přát bohatství. Zemřete.
  • c) Dalšího konce jsem dosáhl za mě neznámých podmínek. Přál jsem si ovládnout svět. Nedopadlo to dobře.
  • d) Pokud máte zápornou reputaci, aspoň -1000 bodů, budete si přát zničení světa. Dopadne to špatně pro vás.
  • e) Pokud máte hodně lékárniček a nasazený exoskeleton, budete si přát nesmrtelnost. Taky to moc dobře nevyjde.

2.) Pokud jste ochotni si hru trošku ztížit a skončit dobře, musíte se vrátit na onu farmu, kde jste zachránili stalkera před psy. Bude tam čekat jiný stalker, který vám řekne, že další člen Střelcovy grupy se skrývá v jejich úkrytu v podzemí(tento úkol jste mohli podniknout již dříve, myslím že po druhé laboratoře). Vydejte se tam. Po krátké animaci vám řekne, že v Pripjati v jednom hotelu je schovaný dekodér, který otevírá dveře v Černobylu do tajemné místnosti. Řiďte se tedy body výše a dojděte k onomu hotelu, který se nachází za podjezdem. V prvním patře, v pokoji 26 se nachází onen dekodér. Pokračujte dále do elektrárny dle návodu výše a hledejte tajemné dveře. Jsou těsně před vchodem do sarkofágu. Musíte vylézt po žebříku (schovaném vpravo na zdi) a jít doprava. Za půl minuty se dveře otevřou.

Vlezte do nich. Vystřílejte desítky žoldáků Monolitu a až se dostanete do místnosti, ve které je šest skleněných baněk. Dobře se vyléčte, dobijte všechny zbraně a uložte si. Rychle rozstřílejte všechny baňky. Okolo vás začnou poletovat ohniví mužíčci, ale moc ohledů na ně neberte. Objeví se holografická postava člověka, který vysvětlí, jak to bylo se všemi výbuchy i s vámi. Máte na výběr dvě možnosti:

a) Souhlasíte s ním a přidáte se k němu (dobrý konec č. 1), nebo...

... můžete nesouhlasit s jeho názory a vyplivne vás zpět k Černobylu. Zde se dostaňte na vysokou budovu naproti obrovskému komínu a systémem teleportů se dostaňte na druhou a třetí budovu. Zde budou čekat vojáci a nebude jich málo. Konec je však blízko, tak se snažte. Poté, co je vystřílíte se vydejte na opačný konec, než kde jste přistáli. Zde bude další teleport, tentokrát obehnaný ohni. Skočte do něj. Objevíte se v líbezné krajině, budete v pořádku, lehnete si a budete odpočívat. Konec dobrý, taky dobrý.

Jen by mě něco zajímalo. Kurňa, zapomněli jsme zabít Střelce! :-)

Doufám, že se vám tento návod líbil. Je možné, že se v návodu objevily nějaké chyby. V případě, že jste nějaké nalezli, dejte mi prosím vědět na můj mail. Díky moc.

Štěpán „Gekon“ Komárek

Validní XHTML 1.0 Strict! | CSS code by PVD, design by Vokr.
Sekce: Vokr.com |